Dlaczego musisz mieć stronę internetową?

Witaj marketerze, sprzedawco, przedsiębiorco…i czytelniku! 😀

Podejrzewam jednak, że najwięcej osób zainteresowanych tym wpisem, to osoby, które nie tylko są Moimi czytelnikami, ale także prowadzą Swoje biznesy w oparciu o marketing sieciowy / internetowy – i właśnie dla Was jest on dedykowany.

Myślałeś już nad tym, dlaczego musisz mieć stronę internetową ?

Wychodzę z założenia, że nie musisz mieć strony internetowej, żeby zacząć ( częsta wymówka ), natomiast jeżeli chcesz działać profesjonalnie, zwiększać Swoje zasięgi i dać się poznać ludziom, a także ułatwić Sobie pracę – jest to konieczność.

Propo’s wymówek, zacznijmy od nich 😉 Nie raz słyszałem tego typu sformułowania :

„Nie umiem robić strony internetowej, a nie stać Mnie na zlecenie tego”

Jeżeli chodzi o napisanie strony od A-Z w html z Java, to masz rację – nie umiesz jej zrobić, zresztą mało kto to potrafi, jednak mamy za Sobą dawno czasy, kiedy zrobienie strony trzeba było zlecić profesjonaliście. Jeżeli dysponujesz odpowiednim budżetem, możesz oczywiście to zlecić. Jeżeli natomiast masz koszty czy inwestycje związane z innym tematem, to koszt początkowy wyniesie Cię….15 zł – łącznie z certyfikatem SSL.

Jeżeli chcesz „zaszaleć” i kupić płatny motyw, to dolicz dodatkowo 10$-35$ rocznie – bo taki jest przeważnie koszt motywu. Nie będzie to motyw, który porwie czytelnika do nowego świata, bo takiego nie potrzebujesz, natomiast wywoła miły efekt dla oka, oraz zaskoczy czytelnika.

Co do dalszych kosztów – po roku jest to średnio 100-200 zł za hosting, i 100-200 zł za domenę. Pewien usługodawca podliczył Mnie raz na 1300 zł, natomiast zmieniłem go i teraz Moje koszty to 240 zł rocznie – czyli grosze 🙂

Certyfikat SSL, czyli szyfrowanie strony nie tylko jest ważne dla bezpieczeństwa danych, ale także dla poprawnego wyświetlania Twojej strony w przeglądarce. To właśnie certyfikat jest odpowiedzialny za „kłódkę” obok nazwy strony, a bez niego Twoja strona może się pokazywać jako „niebezpieczna” – dodatkowo będziesz gorzej pozycjonowany w Google. Ostatnio na promocji widziałem certyfikat za 12 zł, a domenę i hosting za 3-4 zł brutto…Warto więc raz zrezygnować z paczki papierosów i zadbać o szyfrowanie 😀 Średni koszt certyfikatu o dobrym poziomie zabezpieczenia to 30-60 zł.

Podliczając koszty robiąc samemu stronę internetową :

Przez pierwszy rok bez motywu – 15 zł, z motywem ok. 100 zł. Po roku ok. 20-30 zł miesięcznie – biorąc pod uwagę motyw i certyfikat.

Teraz nie masz wymówki, że Cię nie stać 😀 Lecimy dalej z tematem i wymówką, że nie umiesz tego zrobić 😉

Aktualnie istnieje wiele CMS – czyli systemów zarządzania treścią ( silnik strony ), które nie tylko są intuicyjne, ale i w większości darmowe – to sprawia, że stworzenie samemu strony internetowej, a nawet sklepu jest banalnie proste.

Najpopularniejszym CMS jest WordPress – optymalizacja, ogromne wsparcie deweloperów, masa wtyczek i motywów, intuicyjność, prostota – również Mój blog jest oparty o ten CMS.

W większości firm, które świadczą usługi hostingu jest on do zainstalowania domyślnie, włącznie z Woo!Commerce  – czyli sklepem internetowym dedykowanym dla WordPress, dlatego do wdrożenia go wystarczy jedno kliknięcie i 30 sekund czasu.

Postawienie prostej strony na tym zajmuje kilka / kilkanaście minut włącznie z personalizacją, natomiast jeżeli będziesz tworzył Swoją stronę pierwszy raz – zajmie Ci to maksymalnie 2-3 godziny. Dodatkowym atutem jest to, że na YouTube znajdziesz miliony tutoriali tworzenia strony na WordPress, w tym masę polskich.

Kolejną rzeczą są kreatory stron tjk. wix.com, gdzie wystarczy przeciągać i puszczać elementy na stronie, aby ją stworzyć – wtedy masz pełną dowolność co do tego „gdzie co ma leżeć” – Jest to jednak droższe.

„Nie będę wiedział, jak obsługiwać stronę internetową”

I tutaj również nie musisz się martwić tą kwestią. Tak jak wspomniałem wcześniej, WordPress ma wielu deweloperów, a co za tym idzie – wszystko jest aktualizowane na bieżąco łącznie z wtyczkami. Aktualizacja odbywa się automatycznie, więc nic przy tym nie musisz robić. Dodatkowo cały kokpit jest opisany, podzielony na kategorie, więc się nie zgubisz i nie będziesz miał momentu, w którym powiesz „gdzie Ja mam tego szukać”

Jeżeli zrobisz stronę sam ( czy to z pomocą tutoriali czy nie ) to wszystkiego się nauczysz w trakcie tworzenia strony internetowej. Jeżeli natomiast to zlecisz, to również nie będzie kłopotu – dodanie wpisu to jedno kliknięcie, dodanie zdjęcia to drugie, a opublikowanie to trzecie – i nie musisz się martwić o umieszczenie, ponieważ WP robi to za Ciebie. Komentarze odrzucasz lub akceptujesz jednym kliknięciem, podobnie z produktami na Woo!Commerce. Nauczenie dziecka zajęłoby 10 minut, dlatego mocno wierzę, że Sobie poradzisz!

„Nie będę miał czasu prowadzić bloga”

Masz rację – bo blog służy głównie temu, żeby automatyzować pewne procesy, pozwalając tym samym na oszczędność czasu. Jeżeli jesteś jednak marketerem sieciowym / internetowym, a nie przedsiębiorcą, który przeniósł firmę do internetu, czy też nie sprzedajesz głównie przez internet, to powinieneś znaleźć czas, ponieważ daje to w perspektywie czasu duże korzyści – jednak o tym w dalszej części.

Jeżeli nie zależy Ci na pierwszym miejscu w wyszukiwaniach na dane słowa, a na zbudowaniu bliskości z czytelnikami – kilka godzin tygodniowo wystarczy – pół godziny / godzinę dziennie wieczorem poświęć na pisanie, a zobaczysz, jakie to daje korzyści. Brak czasu w tym wypadku nie jest wymówką – wystarczy zrezygnować z telewizji 🙂

Opisałem Ci najczęstsze wymówki, teraz masz czystą głowę, a dzięki temu docenisz korzyści płynące z posiadania strony internetowej. Przejdźmy więc do właściwej części wpisu, a żeby nie stracić wątku – zacznijmy od czasu 😉

1.Strona internetowa to oszczędność czasu.

Za pomocą strony internetowej można uniknąć setek pytań – często nawet setek pytań dziennie. Na Swojej stronie internetowej umieść sekcję najczęściej zadawanych pytań i dodaj do tego odpowiedzi. Osoby, które chciałyby zacząć biznes sieciowy pod Twoim okiem docenią ten ukłon w ich stronę, ponieważ nie czekają, aż nadejdzie „ich kolej” na otrzymanie odpowiedzi. Zrobienie takiego działu to kilkanaście / kilkadziesiąt minut jednorazowo a obie strony na tym korzystają przez wiele miesięcy / lat.

Ty, ponieważ oszczędzasz czas na odpisywanie – i już nieistotne, że po 5 razy na to samo pytanie, a druga strona, ponieważ otrzymuje informacje dużo szybciej – co niekiedy jest bardzo istotne w biznesie – w myśl zasady „biznes lubi prędkość” 😉

Idąc za ciosem – dodaj na stronę filmy / wpisy instruktażowe ! 

Ile mi to zaoszczędziło czasu, to nie jestem w stanie nawet policzyć ! Znasz ten moment, w którym na szybko szukasz materiałów ? Pół biedy, kiedy to są Twoje autorskie materiały. Gorzej, jak szukasz po YouTube czy w dziale marketingowym Swojej firmy i nie masz pojęcia, czy zaspokoją potrzeby osoby, której te materiały są aktualnie niezbędne. Zrobienie działu z instruktażami na Twojej stronie wyeliminuje pytania – a te potrafią się pojawiać kilka razy podczas jednej czynności :

  • „A gdzie tego szukać?”
  • „Co tutaj wpisać?”
  • „Nie wiem czy dobrze zrobiłem…”
  • „Chyba coś się zepsuło”

I tysiące podobnych… Pamiętam, kiedy 2-3 lata temu działałem w pewnej firmie reklamowej i odpaliłem pierwszy raz bloga. Zrobiłem wyjaśnienie branży / firmy, a następnie dodałem instruktaż rejestracji itd. Ku Mojemu zdziwieniu, po pierwszym miesiącu zarejestrowało się do biznesu 20 obcych mi osób! Większość z tych osób to prawdopodobnie Ci, którzy wstydzili się napisać na FB / IG z pytaniem „o co w tym chodzi” – i to jest kolejny argument przemawiający za tym, że stronę www warto mieć – ułatwisz nieśmiałym osobom komunikację 😉

Dodaj więc raz filmy instruktażowe i czerp z tego korzyści na pełnym automacie – bez żadnej Twojej ingerencji 😀

Jeżeli już jesteśmy przy oszczędności czasu, to blogowanie pozwala na szybsze nawiązanie bliskiej więzi – i to będzie kolejny podpunkt.

2. Strona internetowa pozwoli Ci stworzyć więź / bliskość z odbiorcami.

Nie od dziś wiadomo, że dobrze jest zrobić biznes z osobą zaufaną, która mówi tym samym językiem co Ty, a także „nadaje na tych samych falach” – właśnie tego chcieliby od Ciebie ludzie, którzy śledzą Cię w Social Media, dlatego daj im się poznać ! 🙂 Już samo budowanie profilu, pokazywanie drogi dużo daje. Dodaj do tego opowieści lifestyle, czy pokaż obszerniejszą wiedzę, niż tą na SM i ciesz się efektami.

Nie raz doświadczyłem sytuacji, w której osoba odzywała się do Mnie po raz pierwszy, mimo to czuła zaufanie jak do osoby, którą zna dłuższy okres czasu – a przecież dopiero co się dowiedziałem o istnieniu tej osoby! Kluczem były wpisy lub wzmianki, w których opisywałem doświadczenia czy wnioski z własnego życia – osoba czytając to dostrzegała, że miała podobnie i/lub zgadza się z Moim poglądem – właśnie to buduje bliskość. Jest to również świetny sposób na oddzielenie osób, z którymi byśmy się męczyli podczas współpracy – ponieważ tacy się po prostu nie odezwą, więc mamy tutaj 2 korzyści za jednym zamachem.

3. Budowanie bazy mailingowej / chatbot.

Budowanie bazy to jedna z fundamentalnych rzeczy, którą trzeba robić, aby odnieść zamierzony cel w marketingu. Profesjonaliści kładą na to duży nacisk, a także polecają to innym osobom. Bardzo często czytam / słyszę wypowiedzi przedsiębiorców, którzy po pytaniu o to, co by poprawili / zrobili na początku Swojej drogi z „internetami” – niemal zgodnie odpowiadają „od pierwszego dnia budowałbym bazę kontaktów”. Rahim Blak napisał, że mogą mu zabrać wszystko co wypracował przez lata, jednak jeżeli będzie miał Swoją bazę – wszystko odbuduje od początku.

Bazę na stronie możesz budować m.in poprzez newsletter – Daj krótką wzmiankę na końcu wpisu, stopce lub w formie pop-up o tym, że wyślesz wiadomość za każdym razem, kiedy pojawi się nowy wpis na blogu – zagorzali czytelnicy się ucieszą ! Możesz to również zrobić dając rabat na Swoje usługi / produkty, a także dając materiały szkoleniowe, plan marketingowy czy inne wartościowe bonusy.

4. Strona internetowa to źródło pozyskiwania ruchu.

Jeżeli zarządzasz / prowadzisz grupę osób działając w marketingu internetowym, to założę się, że spotkałeś się z pytaniem „A gdzie lepiej działać? Na Instagramie czy Facebooku?” Odpowiedź brzmi – najlepiej wszędzie. Wyskakiwanie z lodówki jest również dobrym wyjściem.

Strona internetowa pozwala dotrzeć do ludzi, do których nie dotarłbyś nigdy za pomocą social media – jedna grupa osób to Ci, którzy po prostu nie korzystają, a inni to Ci, których nie łapiesz Swoim zasięgiem. To już nie te czasy, że „jak będzie chciał to Mnie znajdzie” – otóż teraz jest na odwrót, i to Ty masz znaleźć klienta. W branży marketingu sieciowego można dość łatwo się wybić, jeżeli chodzi o wysokość pozycji w wyszukiwarce – warto to wykorzystać, póki rynek nie jest przepełniony.

5. Zwiększenie sprzedaży, poprzez zwiększenie zaufania.

Wspomniałem już o tym podczas opisywania punktu drugiego, natomiast teraz mam na myśli zwiększenie zaufania nie tyle do Ciebie, ale do produktu czy usługi, którą oferujesz. Wpisy opisujące zastosowanie produktu, efekt „przed i po”, a także opinie użytkowników zwiększą Twoją sprzedaż. Nie wystarczy po prostu posiadać usługi czy produktu, żeby go sprzedać. Aktualnie klient musi zobaczyć daną rzecz ok. 18 razy, aby dokonał zakupy – te 18 razy jest właśnie po to, aby zaufał, nie miał myśli typu „nic o tym nie wiem” / „Po co miałbym to kupić” – umieszczając wyżej wymienione skrócisz ten proces, a dodając do tego reklamę na facebook’u i mailing – stworzysz kombajn do sprzedaży 😀

6. Strona internetowa jest TWOJA.

Dla sporej części osób ten podpunkt jest najważniejszy. Instagram, facebook czy youtube nie należą do Ciebie. Jedno widzimisię i tracisz cała pracę, posty, bazę kontaktów. Podczas awarii nie wiele zdziałasz, a zdarzają się również sytuacje, w których dostajesz blokadę – nie najgorzej, kiedy jest ona na 7 dni, jednak co w przypadku, kiedy zostajesz zablokowany na 30 dni ? 30 dni bez aktywności, kontaktu. Ludzie zaczną o Tobie zapominać – a jeżeli praca przez social media to Twoje jedyne źródło dochodu, to możesz liczyć na duże straty / braki zysku, lub utracenie płynności. W przypadku strony internetowej istnieją jedynie chwilowe „spięcia” raz na kilka miesięcy / lat. Budując bazę mailingową, a także bloga – możesz czuć się bezpiecznie.

 

Myślę, że ważniejsze czynniki wymieniłem. Nie przekonuję na siłę, jednak warto sprawdzić na własnej skórze jak duże możliwości daje posiadanie strony internetowej, a także prowadzenie bloga.

W następnej części opiszę, dlaczego warto mieć stronę – a nie dlaczego musisz ją mieć będąc marketerem.

Masz już stronę internetową ? Pochwal się nią w komentarzu, zajrzę z pewnością !

 

Pozdrawiam i życzę sukcesów!

Adam Jeziorski

Dodaj komentarz