Jak stworzyć chatbot?

Witaj czytelniku ! 🙂

Myślę, że z określeniem chatbot spotkałeś się już nie raz, ponieważ zyskują one na popularności, jest coraz więcej zastosowań tego typu automatyzacji, a ludzie coraz bardziej zadowoleni – a także coraz bardziej kreatywni w kwestii tworzenia botów.

W tym wpisie pokażę Ci, jak stworzyć proste narzędzie do automatyzacji tak, abyś oszczędził minimum kilkanaście godzin w miesiącu, a kto wie – jeżeli sam nad tym posiedzisz i stworzysz rozbudowany system, to będziesz miał osobistego asystenta 24/7 – w dodatku za grosze, lub za darmo.

Boty, które tworzę głównie dla Siebie są oparte o linki do messengera, aby móc wysyłać je do osób zainteresowanych poradnikiem, biznesem czy nowinką w świecie e-biznesu. Dzięki temu tworzę bazę osób, którym później mogę wysyłać wiadomości – a jak dobrze pamiętacie z poprzednich wpisów Rahim Blak napisał, że mogą mu zabrać wszystko co wypracował przez lata, jednak jeżeli będzie miał Swoją bazę – wszystko odbuduje od początku. Baza jest również ratunkiem w momencie stagnacji, dlatego jeżeli chcesz działać profesjonalnie, zajść daleko w tym biznesie – bazę MUSISZ budować już od pierwszych dni.

Dowiesz się tutaj jak stworzyć link do messengera, jak stworzyć wiadomości powitalne z odpowiedziami na najważniejsze pytania, a także jak robić wysyłkę do bazy osób, która zapisała się Ciebie.

Jeżeli chciałbyś stworzyć chatbota dla Swojej firmy, lub po prostu mieć kombajn sprzedażowy – polecam Ci zgłosić się do Asi Bednarz, a jeżeli będziesz miał trochę szczęścia – uda Ci się dostać na szkolenie z tworzenia chatbotów.

Czym są chatboty?

Chatboty to narzędzie automatyzujące pracę, Twój osobisty asystent, a przez wielu nazywane są one sztuczną inteligencją. Potrafią imitować prawdziwe zachowania podczas odpisywania na wiadomości, dzięki czemu Twój odbiorca / klient czuje się tak, jakby był traktowany indywidualnie. Chatboty podpinamy do FanPage na FaceBook’u, Telegramie, E-mail czy SMS, co dla wielu jest wygodniejszą opcją, niż bazy mailingowe. W narzędziu możesz ustawić dowolne polecenia, dzięki czemu masz możliwość stworzenia bazy wiedzy Q&A – pozwala to odbiorcy / klientowi dowiedzieć się dowolnej rzeczy na temat produktu czy usługi bez konieczności szukania odpowiedzi czy dzwonienia do Ciebie / infolinię. Chatboty mają świetne zastosowanie w gastronomii czy hotelarstwie – klient może zamówić jedzenie czy pokój bez wychodzenia z domu, dzwonienia czy odpalania strony internetowej – rezerwacja biletu czy opłacenie zamówionego jedzenia jest robiona z poziomu messengera.

Jednak to nie wszystko – bot potrafi doradzić klientowi w kwestii zakupu, bazując na preferencjach, pomoże znaleźć najbliższy punkt sprzedaży i wskaże drogę, biorąc pod uwagę lokalizacje, a także przyjmie za Ciebie reklamację czy też poinformuje o trasie przesyłki.

 

Jak stworzyć chatbot ?

Pierwszą rzeczą, która musi być spełniona przy tworzeniu chatbot’ów to FanPage – bez tego nie będziesz mógł używać narzędzia, ponieważ bot nie będzie miał „bazy” – komunikatora.

Jeżeli nie wiesz jak założyć FanPage, lub chciałbyś stworzyć profil, który od samego początku ma 2500-5000 like / obserwatorów, to zapraszam Cię do tego wpisu, gdzie krok po kroku tłumaczę jak stworzyć profil osobowy : Jak przekształcić FanPage osobowy [KLIK]

Jak stworzyć chatbot w 2019 roku ?

Sprawdź poniżej instrukcję krok po kroku.

Żeby Ci się nic nie pomieszało – stworzyłem spis treści, aby wszystko zrobić w prawidłowej kolejności.

Spis treści

  1. Podpięcie chatbot’a do FanPage
  2. Przedstawienie najważniejszych funkcji
  3. Pisanie wiadomości powitalnej
  4. Tworzenie messenger URL
  5. Wysyłka wiadomości do bazy
  6. Skracanie linków

1.Podpięcie chatbot’a do FanPage

Żeby podpiąć bota do FanPage zaloguj się na Swojego FaceBook’a, a następnie wejdź na stronę manychat.com i kliknij „get started free”

 

 

Po kliknięciu zaznacz zgodę na połączenie z FaceBook i kliknij „sign in with Facebook”

 

 

Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na stronę FaceBook’a – zaznacz wszystkie zgody.

I gotowe, automatycznie zostaniesz przeniesiony na stronę manychat, gdzie możesz zacząć tworzyć Swojego bota !

 

2.Przedstawienie najważniejszych funkcji

 

 

DashBoard – w tym miejscu możesz sprawdzić ile osób zapisało się do Twojej bazy, a także ile zrezygnowało z subskrypcji – to wszystko przedstawione na wykresie czasu.

Audience – W tej sekcji sprawdzisz jakie dokładnie osoby są zapisane w Twojej bazie. Możesz tam również usuwać subskrybentów.

Live Chat – Dzięki temu narzędziu możesz pisać z osobami tak, jak to się dzieje na FanPage.

Growth Tools – Najważniejsze miejsce w chatbot. To właśnie tutaj tworzysz messenger URL, widgety na stronę, czy automat do odpisywania na komentarze.

BroadCasting – Narzędzie, dzięki któremu możesz zrobić wysyłkę wiadomości do całej bazy lub też wybranych osób. Wysyłkę możesz również zaplanować w czasie.

Automation – w tej sekcji możesz ustawić wiadomość powitalną, czyli taką, która osoba dostanie po rozpoczęciu konwersacji z Tobą na FanPage. Może być to zwykły tekst „Dziękuję za wiadomość, postaram się jak najszybciej odpowiedzieć”,  może być to także rozbudowany bot z FAQ. Dodatkowo stworzysz tutaj słowa kluczowe – jeżeli osoba wpisze dane słowo, to bot zareaguje na nie tak, jak je ustawisz. Np. po wpisaniu słowa „stop” bot wypiszę osobę z bazy. Kolejną rzecz, którą tutaj stworzysz to sekwencje. Jest to rodzaj kategorii, który możesz ustawić pod daną osobę. Możesz wysłać ankietę do osób i w zależności od odpowiedzi – bot przypisze osobę do odpowiedniej sekwencji. Następna kwestia to tworzenie menu.

 

3.Pisanie wiadomości powitalnej

Wiadomość powitalna – troszeczkę mylna nazwa, ponieważ możemy tutaj zbudować prawdziwą machinę, źródło wiedzy, automatycznego sprzedawcę 24/7. Jest to również ta wiadomość, którą klient zobaczy po wejściu na Twój FanPage w polu kontaktowym ( Możesz też ustawić opcję na automatyczne wyświetlanie czatu )

Wygląda to tak :

Żeby napisać wiadomość powitalną w pierwszej kolejności musisz wejść w zakładkę „Automation”, a następnie wybrać z listy „welcome message”. Po wejściu w zakładkę pojawi Ci się puste pole do tworzenia tjk. :

 

 

Objaśnienie :

Add Button – W tej sekcji ustawiasz przyciski, które są podpięte pod daną wiadomość. Możesz ustawić przekierowanie na stronę, pobranie pliku PDF czy też dodać kolejne możliwości wyboru ( Np. odpowiedzi „tak” lub „nie” – z czego każdy wybór może wysyłać dodatkową wiadomość. )

Text – Po kliknięciu tego bloku będziesz mógł wpisać tekst wiadomości, która dotrze do Twojego „interlokutora”. Tej opcji używa się głównie przy dłuższych wiadomościach, aby były one bardziej czytelne. Dodatkowo – w połączeniu z funkcją „delay” możesz stworzyć imitację prawdziwego zachowania, podczas odpisywania na wiadomości.

Image – Dzięki tej opcji możesz dodać zdjęcie do tekstu, lub wysłać samo zdjęcie.

Card – Podpięcie płatności za produkt / usługę.

Gallery – Galeria zdjęć – identyczna opcja co „Image”, jednak możesz tutaj dodać kilka zdjęć obok Siebie, a dodatkowo podpiąć pod nie linki przekierowujące lub „akcje” ( np. po kliknięciu bot wysyła dodatkowe pole tekstu )

List – Rozwijana lista wyboru.

Audio – Podpięcie pliku audio do wiadomości / wysyłka osobnego pliku audio.

Video – Podpięcie filmu do wiadomości / wysyłka osobnego pliku wideo.

File – Podpięcie pliku np. PDF / Wysyłka osobnego pliku.

Delay – Czas oczekiwania na następną wiadomość. W momencie, kiedy ustawisz delay np. 5 sekund między wiadomościami – osoba po drugiej stronie zobaczy kropki tjk. w momencie oczekiwania na wiadomość od drugiej strony.

Opcja „Add button” pozwala na dodanie kolejnej sekcji pod wiadomością. Sekcja może prowadzić do wysłania kolejnej wiadomości, otworzenia strony internetowej lub zadzwonienia na numer telefonu. Możesz tam również ustawić nazwę sekcji :

 

 

Tak wygląda gotowa wiadomość powitalna : 

 

 

„First Name” – Opcja, dzięki której bot jeszcze bardziej imituje ludzkie zachowanie. Po jej zastosowaniu wiadomość będzie spersonalizowana pod konkretną osobę. Działa ona w ten sposób, że podmienia słowa „first name” na imię osoby, która dostanie taką wiadomość.

Ustaw kursor w miejsce, w którym chciałbyś zastosować tę opcję, a następnie wciśnij symbol „{-}”  oraz „first name”:

 

Sama budowa bota jest bardzo prosta, a schemat jest powtarzalny. Napisz wiadomość w pierwszym oknie, które pokazuje Ci się na początku. Po uzupełnieniu pola kliknij „Add Button”, a następnie „Send Message” – dzięki temu otworzy się kolejne okno z pustym polem, które możesz wypełnić. Warto od razu zmieniać nazwę przycisków z „New Button #X”, żeby nic się nie pomieszało. Jeżeli chcesz zrobić sekcję wyboru np. „Tak” oraz „Nie” – Pamiętaj, aby robić to w jednym miejscu, nie przełączając sekcji

Pamiętaj !

Jeżeli pierwsza wiadomość, która jest wysyłana do ludzi to wiadomość informacyjna, prosząca o zgodę na wysyłanie wiadomości – Powinna mieć 2 opcje wyboru – „Tak” oraz „Nie” – Gdzie w przypadku „Nie” musisz ustawić „Action” na „Unsubscribe from bot” :

 

 

Wygląd okna czatu po wejściu na FanPage :

 

 

Wiadomość po kliknięciu „Rozpocznij” ( oczywiście będzie taka, jaką sam ustawisz ) :

 

 

System jest intuicyjny, dlatego nie będę opisywał tego procesu sekcja po sekcji – testuj, sprawdzaj. Nauka zajmie Ci maksymalnie 5 minut. Aby ułatwić Sobie zadanie – sprawdź Mojego bota na FanPage osobowym i zainspiruj się : https://www.facebook.com/jeziorskiaadam/

 

4.Tworzenie messenger URL

Messenger URL to nic innego, jak bot zbudowany pod potrzeby danej akcji, np. tematycznej, dotyczącej konkretnego działu – Może to być bot, który opowiada o konkretnym produkcie, lub poradnik PDF / zapis na szkolenie / zapis do newsletter.

Sprawdź jak wygląda bot, który sam wysyła poradnik o wartości 299 zł : Poradnik

Jak zbudować takiego bota w 2019 roku ?

Pierwsza rzecz, którą musisz zrobić to przejść do zakładki „Growth Tools”, a następnie kliknąć przycisk „+New Growth Tool”.

Pojawi Ci się wtedy opcja wyboru. Wybierz „Messenger ref URL” :

 

 

Po wybraniu tej opcji kliknij „edit” – obok pola z nazwą Messenger URL :

 

 

Po wciśnięciu „Edit” pojawi Ci się takie samo okno jak w przypadku budowy wiadomości powitalnej :

 

 

Wiesz już jak zbudować bota. Napisz wiadomość taką, jaką potrzebujesz i wciśnij „Published” w prawym górnym rogu. Gotowe ! Messenger URL został stworzony. Żeby skopiować link do bota przejdź ponownie do zakładki „Growth Tools” i z menu wybierz bota :

 

 

Po wybraniu bota wciśnij „setup”, a następnie „Copy URL to Clipboard”

 

 

Teraz możesz wysyłać link do osób, brawo ! Żeby dodać estetyki – przejdź do punktu 6 i dowiedz się jak skracać linki.

 

5.Wysyłka wiadomości do bazy

Żeby wysłać wiadomość do bazy subskrybentów przejdź do „Broadcasting”, a następnie kliknij w prawym górnym rogu „New Broadcast”

Pojawi się identyczne okno jak przy budowie wiadomości powitalnej :

 

 

Tworzy się tutaj wiadomość do całej bazy ( lub dla danego tagu ) tak samo, jak wcześniej przy wiadomości powitalnej czy messenger URL. Kiedy Twoja wiadomość jest gotowa – kliknij w prawym górnym rogu „Go Next”

Pojawi Ci się wtedy sekcja ustawień – jednym z takich ustawień jest natychmiastowa wysyłka oraz zaplanowanie wysyłki na później:

 

 

Kiedy wybierzesz opcję „Schedule for later” – wiadomość zostanie wysłana w wyznaczonym przez Ciebie dnu i godzinie. Po zakończeniu ustawiania w prawym górnym rogu pojawi się przycisk „schedule message” – po kliknięciu wiadomość trafi do kolejki wiadomości, które zostaną wysłane.

W przypadku opcji „Start sending now” – wiadomość zostanie wysłana do bazy natychmiastowo – zaraz po kliknięciu przycisku „Send Now” – który pojawi się w prawym górnym rogu.

 

6.Skracanie linków

Skracanie linków to nic innego, jak przekształcenie długiego linku w krótki – często z własną nazwą. Niektórzy używają automatycznego generatora, jednak osobiście jestem fanem tworzenia samemu. Po pierwsze dlatego, że zachowujemy estetykę, co jest milsze dla oka i nie wzbudza podejrzeń u osoby, do której wysyłam link. Po drugie – łatwiej odnaleźć taki link, wszystko jest poukładane. Kolejną zaletą jest fakt, że nie musisz mieć wszystkich linków zapisanych – czasem zdarza się sytuacja, w której musisz komuś na szybko podesłać link, ale masz np. słaby internet i nie możesz tego znaleźć – wtedy wystarczy samemu taki link wysłać „z pamięci’. To ostatnie kilka razy mi się przydało i myślę, że również docenisz taką opcję.

Pierwsza rzecz jaką musisz wykonać, aby skrócić Swój link do np. Messenger ref URL to wejście na stronę bit.ly. Kiedy strona Ci się załaduje kliknij „sign in” – pojawi Ci się okno rejestracji :

 

 

Wypełnij wszystkie pola i kliknij „Create Account” lub użyj szybkiej rejestracji za pomocą Gmail / FaceBook. Kiedy zarejestrujesz się do serwisu przejdź na stronę główną bit.ly i kliknij „Log In” i zaloguj się do Swojego panelu.

Po zalogowaniu się do panelu bit.ly – na górze pojawi się pomarańczowy przycisk „Create” – kliknij w niego i wklej link, który chcesz skrócić :

 

 

Program automatycznie przerobi link – teraz musisz tylko zmienić jego nazwę :

 

 

Po wszystkim wciśnij pomarańczowy przycisk „SAVE” na samym dole. Gotowe ! Twój skrócony link jest już utworzony. Teraz wystarczy rozsyłać go do zainteresowanych osób.

Serwis udostępnia również statystyki z wejść w link – warto to wykorzystać do feedback’u :

 

 

To już wszystko w tym poradniku. Jestem pewny, że Sobie z tym poradzisz – to bardzo proste. Narzędzie jest darmowe, a pozwala na rozbudowanie Twojego biznesu i poprawę wyników nawet o kilkaset procent ! Warto poświęcić 30 minut na naukę tworzenia botów, żeby zaoszczędzić kilka / kilkanaście godzin w miesiącu, a także przytulić większe pieniądze do kieszeni.

Jako członek grupy Biznes On-line | Edukacja – Adam Jeziorski możesz zadać pytanie i uzyskać szybką odpowiedź w sprawie tworzenia chatbot i nie tylko !

 

Pozdrawiam i życzę sukcesów !

Adam Jeziorski

Dodaj komentarz